December 30, 2011 Sofus Midtgaard

Conny Kalcher, Vice President for Consumer Experience hos LEGO, gæstede LeaderLab d. 25/11 for at fortælle om hvordan LEGO arbejder med at involvere ‘lead users’ og fans.

Med produkter som LEGO Mindstorms, LEGO Design By Me og Lego Cuusoo har LEGO demonstreret hvordan man kan åbne op og involvere brugere i udviklingen af produkter både i form af mass-customization og co-creation.

Med eksplosionen i brugen af søgemaskiner som Google og sociale medier som Facebook og Twitter, spiller ‘earned‘ kommunikation en afgørende rolle købsbeslutninger ofte er baseret på hvad venner, bekendte eller fremmede der har prøvet produktet mener om det.

Source: Forrester

Fra betalt til fortjent kommunikation

I en mere transparent verden bliver det mere afgørende for virksomheder at lytte til kundedialog og kunne svare hurtigt på kritik fra kunder. De fleste virksomheder bør flytte fokus fra ‘Paid’ og ‘Owned’ kommunikation til hvordan summen af deres aktiviteter påvirker deres ‘Earned’ kommunikation – altså på godt dansk den bruger til bruger kommunikation som virksomheden har gjort sig fortjent til.


LEGO er en af de mest succesfulde virksomheder når det kommer til ‘earned communication’, bl.a. demonstreret ved:

  • 50 million resultater ved søgning i Google
  • 765.000 Youtube videoer
  • 883.000 billeder på billedtjenesten Flickr

 

Dette er som Conny Kalcher kunne berette ikke et resultat af en aggressiv kortsigtet social media strategi, men et resultat af en lang og rodfæstet tradition for at engagere lead users og fans.

Læs mere på LeaderLab